- Indien een klacht wordt ingediend door een gemachtigde, dient de klacht vergezeld te gaan van een schriftelijke machtiging of dient de klager de klacht voor akkoord mede te ondertekenen.
- Klager dient ervoor zorg te dragen dat gelijktijdig met het indienen van de klacht, het klachtengeld als omschreven in artikel 13 wordt voldaan.
- Het secretariaat bevestigt na binnenkomst aan klager schriftelijk de ontvangst van de klacht.
Artikel 5 Ontvankelijkheid van de klacht
- Een beslissing over de ontvankelijkheid van de klacht wordt genomen door de voorzitter van de klachtencommissie.
- Indien de voorzitter oordeelt dat niet is voldaan aan het bepaalde in artikel 4, verzoekt hij klager dit verzuim te herstellen. Klager dient het verzuim binnen twee weken na het verzoek van de voorzitter te herstellen.
- De klacht wordt niet in behandeling genomen als:
- het geschil betrekking heeft op dood, lichamelijk letsel of ziekte;
- het een geschil betreft over de niet-betaling van een factuur en daaraan geen inhoudelijke klacht ten grondslag ligt;
- het geschil reeds aanhangig is gemaakt bij een rechter of indien een rechter al uitspraak heeft gedaan over de inhoud van het geschil;
- het financiële belang van het geschil een bedrag van €3500,- te boven gaat;
- klager niet, niet tijdig of onvoldoende heeft voldaan aan een verzoek als bedoeld in het tweede lid van dit artikel;
- de klacht niet voldoet aan het bepaalde in artikel 2;
- de klacht van onvoldoende gewicht is.
- Klager wordt binnen vier weken nadat de klacht is ingediend dan wel is voldaan aan het verzoek tot verzuimherstel schriftelijk in kennis gesteld van de beslissing of de klacht door de commissie in behandeling wordt genomen.
- Indien de klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan klager medegedeeld.
- Indien is besloten de klacht in behandeling te nemen, nodigt de commissie de verweerder schriftelijk uit een verweerschrift in te dienen en stuurt daarbij een afschrift van het klaagschrift en alle daarbij door klager aan de commissie toegezonden stukken aan verweerder.
Artikel 6 Voeren van verweer
Artikel 10 Onderzoek ter zitting
- Na opening van de zitting krijgen partijen en/of hun gemachtigden de gelegenheid het woord te voeren.
- Vervolgens hoort de commissie de toegelaten getuigen en informanten.
- Na afloop van het horen van getuigen en informanten krijgen partijen opnieuw het woord.
- De zitting wordt gesloten door de voorzitter, tenzij er redenen zijn de behandeling van de klacht aan te houden. Is dit het geval, dan wordt dat aan partijen medegedeeld.
Artikel 11 Beslissing
- De commissie beslist met meerderheid van stemmen.
- Binnen zes weken na de sluiting van het onderzoek als bedoeld in artikel 10 stelt de commissie klager en verweerder schriftelijk op de hoogte van haar beslissing. De beslissing wordt gemotiveerd en is voor partijen bindend.
Artikel 12 Advies
- Indien de commissie van oordeel is dat er (disciplinaire) maatregelen getroffen moeten worden tegen verweerder, dan deelt zij dat schriftelijk mee aan het bestuur van de LVSI.
- De commissie kan in haar advies aanbevelingen doen ter verbetering van het beleid van de LVSI.
Artikel 13 Klachtengeld
1. Klager is aan de commissie €75,- klachtengeld verschuldigd. Het klachtengeld komt, ongeacht de uitspraak in het geschil, niet voor teruggaaf in aanmerking.